Chodzik dla dziecka jest tematem kontrowersyjnym. Od kilku lat lekarze bardzo negatywnie wypowiadają się o ich stosowaniu. Czym jest chodzik i w jaki sposób wpływa na rozwój motoryczny dziecka?
Głównym założeniem producentów chodzików było ułatwienie i przyspieszenie nauki chodzenia. Urządzenie to wykonane jest najczęściej z plastiku. Zbudowane jest z podpartego siedziska, które pomaga dziecku utrzymać pozycję pionową półsiedzącą. Ma zamontowane skrętne koła, dzięki którym dziecko może się szybciej przemieszczać po płaskiej powierzchni.
Do siedziska zamontowany jest blat, na którym znajdują się różne zabawki, które mają zachęcić malucha do przebywania w chodziku. Najnowsze wersje mają regulowaną wysokość siedziska, dzięki czemu można ją dostosować do wieku malucha.
Teoretycznie chodzik jest bardzo praktyczną zabawką, która podtrzymuje dziecko podczas chodzenia i chroni przed upadkiem. Niestety w praktyce chodzik nie jest zalecany przez lekarzy fizjoterapii oraz ortopedów.
Najbardziej niekorzystne dla dziecka jest włożenie go do chodzika, zanim zacznie samodzielnie chodzić. Mięśnie i stawy u takiego maluszka nie są na to przygotowane – są zbyt słabe, aby podtrzymać kręgosłup i miednicę.
Gdy dziecko siedzi samodzielnie, to nadal jest bardzo wiele przeciwwskazań do korzystania z chodzika – wady tej zabawki przewyższają wszystkie jej zalety. Dziecko w chodziku najczęściej odpycha się samymi palcami, ograniczając tym samym rozwój prawidłowego chodu, czyli od pięty do palców.
Nieprawidłowe ułożenie stóp podczas chodzenia może powodować m.in. ich koślawość. Zła praca mięśni może doprowadzić do braku wykształcenia się prawidłowych łuków w stopie, czyli tzw. płaskostopia.
W chodziku dziecko nie odpycha się naprzemiennie (lewa, prawa noga), co może spowodować problem w późniejszej nauce chodzenia. Przemienność wykształca się podczas raczkowania, ten etap rozwoju jest bardzo ważny dla mózgu malucha. W tym czasie obie półkule rozwijają się w tym samym tempie.
Dziecko podczas nauki chodzenia w chodziku ma ograniczoną stymulację dotykową. Gdy maluch uczy się chodzić, to przewracając się, dotyka różnych powierzchni np. dywanu, kafelków, parkietu. Maluch przemieszczający się w chodziku jest ograniczony tylko do zabawek znajdujących się na blacie.
Stosowanie chodzika może mieć konsekwencje zdrowotne w późniejszym życiu. Problemy mogą pojawić się w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz dorosłym życiu. Najpowszechniejszymi problemami zdrowotnymi, spowodowanymi używaniem chodzika, są:
W najgorszym przypadku może nawet dojść do skoliozy.
Wielu fizjoterapeutów twierdzi, że o wiele lepszą alternatywą do nauki chodzenia jest pchacz. Zabawka ta jest przeznaczona dla dzieci, które potrafią samodzielnie utrzymać równowagę, stojąc przy meblach. Aby pchacz spełniał swoją funkcję, musi być odpowiednio dociążony. Choć pchacz jest dużo lepszy niż chodzik, to podczas nauki chodzenia może rozleniwiać dziecko.
Zdjęcie główne: Picsea, źródło: unsplash.com