Jedną z niezbędnych formalności, które muszą być załatwione po urodzeniu się dziecka to akt urodzenia i nadanie numeru PESEL. Idealnie jest, gdy świeżo upieczony tata zajmuje się tymi formalnościami, aby mama mogła odpocząć po trudach porodu.
Akt urodzenia dziecka jest najważniejszym dokumentem- bez niego nie ma możliwości załatwienia żadnych innych formalności. Na zgłoszenie przyjścia na świat dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego jest 14 od dnia narodzin. Sporządzenie aktu urodzenia wiąże się z nadaniem imion, dlatego warto je wybrać wcześniej.
Dokumenty potrzebne do załatwienia aktu urodzenia to:
Osoba, która rejestruje dziecko, otrzymuje 3 sztuki odpisów aktów urodzenia. Zgłoszenia należy dokonać we właściwym dla swojego zameldowania Urzędzie Stanu Cywilnego.
Fakt urodzenia się dziecka należy zgłosić w spółdzielni mieszkaniowej- zmieniają się opłaty administracyjne za mieszkanie.
Nadanie numeru PESEL dziecku jest następną po akcie urodzenia formalnością, która czeka rodzica. Aby nadać dziecku numer PESEL, należy zgłosić się do urzędu miasta lub gminy do wydziału spraw obywatelskich- organ właściwy dla miejsca zamieszkania matki dziecka. Maksymalny czas oczekiwania na nadanie numeru PESEL to 30 dni od dnia zgłoszenia narodzin w USC.
Dokumenty potrzebne do załatwienia numeru PESEL to:
Gdy rodzice dziecka nie są małżeństwem, to już w czasie ciąży warto zadbać o załatwienie formalności związanych z uznaniem ojcostwa. Dzięki temu dziecko zaraz po urodzeniu zostaje uznane przez swojego ojca i widnieje on w akcie urodzenia dziecka.
Uznanie dziecka można załatwić w USC, przed sądem opiekuńczym bądź przed polskim konsulem (jeśli rodzice przebywają za granicą i oboje są Polakami).
Dokumenty potrzebne do załatwienia uznania ojcostwa to:
Uznanie dziecka przez ojca nie może nastąpić, gdy dziecko zmarło.
Każdy ojciec ma prawo do skorzystania z 2- tygodniowego urlopu ojcowskiego. Należy go zgłosić u pracodawcy do 7 dni od planowanego przejścia na ten urlop.
Urlop ten rozpoczyna się automatycznie z chwilą urodzenia się dziecka. Jednak fakt narodzin dziecka należy zgłosić pracodawcy.
Dokumenty potrzebne do załatwienia urlopu macierzyńskiego:
Jedno z rodziców dziecka ma obowiązek zgłosić go jako członka rodziny do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego- jest to obowiązek ustawowy. Osoby zatrudnione zgłaszają dziecko do ZUS-u przez pracodawcę, natomiast osoby samozatrudnione zgłaszają same swoje dziecko do ZUS.
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia dziecka do ZUS to formularz ZUS ZCZA.
Zgłoszenie dziecka do przychodni jest kolejną z formalności, które należy dopełnić po porodzie. Warto jeszcze przed porodem wybrać przychodnię i lekarza pediatrę. Wybór lekarza POZ jest bardzo ważny, w końcu jest to osoba, która będzie leczyć maluszka.
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia dziecka w przychodni:
Zasiłek macierzyński przyznawany jest każdej pracującej matce znajdującej się na urlopie macierzyńskim. Wniosek o zasiłek należy złożyć u pracodawcy.
Dokumenty potrzebne do załatwienia zasiłku macierzyńskiego to:
Jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, o wysokości 1000 zł. Przysługuje rodzicom bądź opiekunom w terminie do 12 miesięcy od urodzenia się dziecka. Wniosek należy złożyć w Urzędzie Gminy bądź Ośrodku Pomocy Społecznej.
Dokumenty potrzebne do załatwienia becikowego to: